Vitamine C is nodig voor de groei en het herstel van bindweefsel; het ondersteunt je immuunsysteem en bevordert de opname van ijzer. Doordat het lichaam zelf geen vitamine C kan aanmaken of opslaan (een overschot plas je uit), is het belangrijk dat je dit dagelijks goed aanvult. Een chronisch tekort kan namelijk leiden tot ontsteking van het tandvlees, bloedarmoede (door te weinig ijzeropname), en een griepje houdt langer aan dan je lief is. Hieronder vertellen we welke 5 foods vol met vitamine C zitten.

  
Paprika
Een onrijpe paprika heeft doorgaans een groene kleur, naarmate hij verder rijpt kan hij geel of rood worden en neemt de hoeveelheid vitamine C toe. Hierdoor bevatten gele paprika’s, maar met name rode paprika’s, soms wel twee keer zoveel vitamine C als een groene paprika. En dacht jij dat je goed bezig was door elke dag een sinaasappel te snacken? Een rode paprika bevat bijna 4 keer zoveel vitamine C als het befaamde oranje fruit. Eet deze groente rauw, als middagsnack, zodat er geen vitaminen verloren gaan bij het koken.
   
Papaja
Een halve papaja levert een indrukwekkende 238 mg aan vitamine C op. Extra bonus: deze vrucht vormt ook een goede bron van vitamine A en vezels. 
  
Guave
Als er één vrucht is die de zomer in z’n bol heeft, dan is het wel de guave. Een kommetje van dit tropische fruit bevat 377 milligram vitamine C: dat is 5 keer de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid.
  
Broccoli
Schuif deze groente maar op je bord: 200 gram brocoli bevat meer dan 200 mg vitamine C. Plus: broccoli bevat ook vezels en calcium.
  
Rozenbottel
Er kan er maar één de winnaar zijn: de rozenbottel. Rozenbottel levert per 100 gram wel 560 mg vitamine C op (lees: tien keer meer dan een sinaasappel, die ongeveer 54 mg vitamine C bevat). Deze vrucht, afkomstig van de roos, heeft wel een sterke smaak waar je van moet houden.  De vruchten blijven ongeveer een jaar lang goed blijven, precies op tijd om de volgende oogst rozenbottels binnen te halen. Idee om een struikje te laten groeien in de tuin?